למה חשוב שתהיה הקצאה לבית כנסת?
ראשית, הדבר חשוב לרשות המקומית להסדיר את השימוש במקרקעין העירוני. בנוסף, מתן הקצאה גורם לשקיפות וחלוקת משאבים צודקת לתושבי העיר.
שנית, וזה בעצם העיקר, ההקצאה חשובה מאוד לעמותה. כל עמותה שרוצה לנהל בית כנסת תקין במבנה ראוי ומכובד לא תוכל לעשות זאת ללא קבלת הקצאה. גם תאגידי המים דורשים כיום אישור הקצאה ע"מ לחבר את הנכס לרשת המים. בנוסף הקצאה מסודרת מונעת תקלות ותביעות מבית הכנסת וממנהלי העמותה. לדוגמא, עמותה המפעילה בית כנסת ולא הסדירה את נושא ההקצאה, במקרה של ויכוח שנוצר בין המתפללים, יתכן מקרה שהעמותה שבנתה את המבנה והשקיעה כספים רבים, תפסיד את ההקצאה ועמותה אחרת תקבל את המבנה וההקצאה. (מקרים שקרו במס' מקומות) לכן חשוב להסדיר את ההקצאה עד לפני הבניה.
מה עלינו לבדוק לפני הגשת הבקשה?
ראשית, כדי לקבל הקצאה יש לבדוק כי קיימת עמותה/ חברה (חל"צ) פעילה, וכי לעמותה יש ניהול תקין בתוקף. ניהול תקין חייב להיות החל משלב הפרסום הראשון של המקרקעין המיועדים להקצאה. (למעט בערים ושכונות חדשות).
חשוב מאד שלעמותה גם יהיה מחזור כספי סביר ע"מ להראות פעילות.
לאחר שיש את כל מסמכי העמותה והם תקינים, ניגש לרשות המקומית ונבדוק את הקרקעות הזמינות להקצאה. יש לבדוק שהקרקע הינה מיועדת למבני ציבור (שטח חום) ואת אחוזי הבניה המיועדים להקצאה (תב"ע) בטרם קבלת ההקצאה.
תהליך ההקצאה
תהליך ההקצאה הינו ארוך, מורכב וכפוף לנוהל הקצאות של משרד הפנים. התהליך כולל פרסום ראשון ושני בעיתונות הארצית והמקומית, כינוס ועדת הקצאות, אישור פרוטוקולים של ועדת הקצאות בישיבת מועצת העיר, מתן אפשרות להגשת התנגדות להקצאה, תשלום ערבות להקצאה, חתימת חוזה וכו'.
סיום תהליך ההקצאה הוא רק לאחר קבלת אישור עשיה במקרקעין ממשרד הפנים על ההסכם עליו חתמה העמותה מול הרשות. לולא האישור הנ"ל אין להקצאה כל תוקף.
ישנן עמותות הבטוחות שההקצאה שלהם אושרה כבר לאחר פרסום שני, אך הדבר אינו נכון והאישור הסופי הוא רק לאחר קבלת אישור משרד הפנים.
הרבה עמותות מתקשות בהגשת המסמכים לרשויות ובכל שלבי התהליך ומשכך נוצר עיכוב בהגשת המסמכים ובהליך ההקצאה, ולכן מומלץ לקחת איש מקצוע שירכז את כל נושא הגשת הבקשה מתחילת ההליך ועד לקבלת האישור הסופי.
מצ"ב תרשים הנוהל והשלבים.
תרשים נוהל הקצאות | |
ראשי פרקים | שלבים |
פניה ראשונית | הגשת טופס בקשה מלא וחתום כולל כל הנספחים |
ועדת הקצאות- דיון ראשון | אישור הבקשה לפרסום ראשון/ דחיית הבקשה |
במידה והבקשה נדחתה- שליחת מכתב דחיה למבקש | |
אישור מועצת העיר | אישור פרוטוקול ועדת הקצאות |
פרסום ראשון | עיתון מקומי+ עיתון ארצי |
המתנה 60 יום למתן אפשרות להגשת התנגדות | |
ועדת הקצאות- דיון שני | אישור הבקשה לפרסום שני/ דחיית הבקשה |
במידה והבקשה נדחתה- שליחת מכתב דחיה למבקש | |
אישור מועצת העיר | אישור פרוטוקול ועדת הקצאות |
פרסום שני | עיתון מקומי+ עיתון ארצי+ תליית מודעה במגרש |
המתנה 45 יום למתן אפשרות להגשת התנגדות | |
תשלום אגרת פרסום | |
ועדת הקצאות- דיון שלישי | אישור ההקצאה והמלצה לחתימת הסכם |
דיון בהתנגדויות- ככל שהוגשו | |
אישור מועצת העיר | אישור פרוטוקול ועדת הקצאות |
תשלום ערבות והכנת הסכם | תשלום ערבות להקצאה (בהתאם לדרישת הרשות המקומית) |
חתימת ההסכם ע"י העמותה והשלמת מסמכים חסרים | |
אישור מועצת העיר | אישור החוזה במועצת העיר |
חתימת מורשי החתימה של העירייה ע"ג ההסכם | |
משרד הפנים (למעט הקצאת מבנים) | הכנת טופס בקשה לאישור משרד הפנים+ ריכוז כל הנספחים |
שליחת הבקשה למשרד הפנים | |
קבלת אישור עשיה במקרקעין |